Η υβριδική μπαταρία, είναι ένα από τα σημαντικότερα μέρη ενός υβριδικού αυτοκινήτου. Οι μπαταρίες σε ηλεκτρικά και Plug-in υβριδικά οχήματα είναι ακριβές. Ένας από τους μεγαλύτερους φόβους όσων έχουν στην ιδιοκτησία τους τέτοια οχήματα, είναι τι γίνεται αν αυτές χαλάσουν.
Αν έχετε καινούργιο αυτοκίνητο στην διάθεσή σας, είτε υβριδικό, είτε ηλεκτρικό, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε. Οι περισσότεροι κατασκευαστές δίνουν εγγύηση 8 χρόνια ή 160.000 χιλιόμετρα για το 70% της χωρητικότητάς της, ενώ κάποιοι άλλοι δίνουν 10 χρόνια ή 1.000.000 χιλιόμετρα!
Βέβαια, χρειάζεται να έχετε κατά νου ότι πριν αγοράσετε σήμερα ένα μεταχειρισμένο ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα πρέπει να τσεκάρετε την μπαταρία. Γιατί η αντικατάσταση της μπαταρίας θα σας κοστίσει 5ψήφιο νούμερο σε ευρώ και θα βγάλει τον προϋπολογισμό σας εκτός. Μερικές φορές μάλιστα, ίσως να μην αξίζει ή δεν είναι εφικτή και η επισκευή της. Πάντως ο μέσος όρος αντικατάστασης μπαταρίας σε ηλεκτρικό αμάξι είναι από 8-12.000 ευρώ, ενώ για ολοκαίνουργια μοντέλα το κόστος μπορεί να είναι και μεγαλύτερο. Αντίστοιχα, για ένα καινούργιο αυτοφορτιζόμενο υβριδικό το κόστος ξεκινά από 2.000 ευρώ.
Το καλό βέβαια είναι ότι στα περισσότερα σημερινά αυτοκίνητα δεν είναι απαραίτητο να αλλάξετε ολόκληρη την μπαταρία, αλλά μπορείτε να αλλάξετε τις μεμονωμένες χαλασμένες κυψέλες. Επίσης χρειάζεται να αναφερθεί ότι οι παραπάνω τιμές αναμένεται να μειωθούν δραματικά μέσα στα επόμενα χρόνια, όπως συμβαίνει σήμερα για ένα ηλεκτρικό αμάξι 7-8 ετών.
Αν παρ’ όλα αυτά χρειαστεί να προβείτε σε κάποιες ενέργειες αν δείτε ότι κάτι δεν πάει καλά και εμφανίσει η μπαταρία κάποιο σφάλμα, χρειάζεται να εξετάσετε αν είναι καλύτερο να την επισκευάσετε ή αν πρέπει να την αντικαταστήσετε.
Παρακάτω θα δούμε κάποια βασικά πράγματα που θα σας ήταν χρήσιμο να γνωρίζετε σχετικά με την υβριδική μπαταρία του οχήματός σας.
Αρχικά χρειάζεται να ξέρετε να αναγνωρίζετε τις ενδείξεις που θα σας δώσει η υβριδική σας μπαταρία ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα. Αν λοιπόν τα διαγνωστικά του υπολογιστή του υβριδικού σας αυτοκινήτου εμφανίσουν σφάλμα P0A80, P3000, P0A7F ή κάτι παρόμοιο, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επισκευάσετε ή να αντικαταστήσετε την μπαταρία υψηλής τάσης. Μέσω της θύρας OBD2 και ειδικών προγραμμάτων που έχουν τα συνεργεία μπορεί να ελεγχθεί η κατάσταση της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού οχήματος κυψέλη προς κυψέλη. Ανάλογα τον κατασκευαστή, το κόστος αυτό μπορεί να ποικίλει και να είναι από 50 έως και 200 ευρώ.
Πότε μπορείτε να επισκευάσετε την υβριδική σας μπαταρία:
Προκειμένου να αποφασίσετε καταλλήλως, χρειάζεται να γίνει διάγνωση της ικανότητας των ζευγών και των στοιχείων της υβριδικής σας μπαταρίας που θα δείξει την φθορά της.
Αν ”πέφτει” ένα ή λίγα ζευγάρια και τα υπόλοιπα παραμένουν εντάξει, τότε θα ήταν αποτελεσματική η επισκευή της υβριδικής μπαταρίας. Επισκευή γίνεται, αν δεν υποβαθμιστούν περισσότερα από το 25% των στοιχείων της μπαταρίας και τα υπόλοιπα 75% των στοιχείων δεν επηρεαστούν σημαντικά από την υποβάθμιση.
Ποια είναι τα στάδια για την ολοκληρωτική επισκευή της υβριδικής μπαταρίας:
- Η αξονική διάγνωση. Σε αυτό το στάδιο βρίσκεστε και εσείς μπροστά. Υπάρχουν διάφορες επιλογές λύσεων, ανάλογα τα αποτελέσματα που θα φανούν. Μπορεί να αφαιρεθεί η υβριδική σας μπαταρία και να αποσυναρμολογηθεί.
- Έπειτα γίνεται ο καθορισμός των εργοστασιακών ρυθμίσεων των στοιχείων της υβριδικής μπαταρίας.
- Στην συνέχεια, η διάγνωση της ικανότητας των ζευγών ή των στοιχείων της υβριδικής μπαταρίας.
- Γίνεται αντικατάσταση των στοιχείων.
- Εξισορρόπηση της μπαταρίας.
- Η συναρμολόγηση και η τοποθέτηση της μπαταρίας στο αυτοκίνητο.
- Και τέλος, η εκτύπωση της διαγνωστικής κάρτας και των τυποποιημένων εγγράφων για την επισκευή αυτοκινήτων.
Από την άλλη, αν όλα τα στοιχεία ”πεθαίνουν” τότε πρέπει η μπαταρία να αντικατασταθεί.
Κάποιες φορές η επισκευή δε μπορεί να βοηθήσει. Αν όλη η μπαταρία ”πεθαίνει” ομοιόμορφα, δεν αξίζει να δαπανήσετε χρήματα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μόνο η αντικατάσταση ενδείκνυται. Αυτό διότι η επισκευή θα δώσει μονάχα ένα βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα, με την αντικατάσταση πάνω από το ένα τέταρτο των στοιχείων της μπαταρίας. Τα υπόλοιπα όμως στοιχεία σταδιακά θα υποβαθμιστούν και έτσι και θα θέλουν πάλι αντικαταστάσεις και να ξοδέψετε και άλλα ακόμη από τα χρήματά σας.
Κλείνοντας να σας πω, ότι το νούμερο 1 που εγώ θα σας πρότεινα να θυμάστε, είναι ότι η σωστή συντήρηση της μπαταρίας σας, αυξάνει την διάρκεια ζωής της και κοστίζει λιγότερο από την επισκευή της.
Εάν έχετε ένα plug-in υβριδικό, είναι σημαντικό να το διατηρείτε φορτισμένο. Η τακτική φόρτιση της μπαταρίας μπορεί να σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι χρησιμοποιείτε όσο το δυνατόν περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από τη μπαταρία υψηλής τάσης, βοηθώντας σας να εξοικονομήσετε βενζίνη. Η καλύτερη φόρτιση ποικίλλει ανάλογα με τη μάρκα και το μοντέλο, επομένως θα πρέπει να ανατρέξετε στο εγχειρίδιο του ιδιοκτήτη σας για συμβουλές.